29. mars 2012

Påskenøtt: hva kaller man en kanin med stort hode?

Ett egghode. Såklart!

Titter innom for å ønske alle en riktig god påske, for i kveld drar vi på påskeferie til østlandet.
Vi skal kose oss med familie, bøker, tegning, turer, litt hytte, litt lam, og en heftig egg jakt på påskeaften. Blir aldri for gammel til det. I vår familie er påskeaften er sterk tradisjon med et eget ritual for påskeegg jakt. Tampen brenner hvor den nest minste (nå tjue år) gjemmer egget til den minste (nå 17 år om to dager), slik går det oppover til eldstemann og ett egg til de "voksne". Når egget er gjemt synger vi en sang som vi har lagd, som ingen kan synge fint;
Nå kan du komme, nå kan du komme, nå kan du komme å finne egget ditt. 
Og la meg røpe, det er alltid en onkel som får et egg gjemt under genseren.

Vel nok om det.

Om noen skulle trenge underholdning i påsken (hørte rykter fra fine Prydelig, som forøvrig har årets fineste påskeinnlegg, om at de ikke skal send Poirot!), så anbefaler jeg på det absolutt sterkeste Call the midwife. Fantastisk miniserie fra BBc om jordmødre i fattige London på 50 tallet. Ikke nok med at historien er utrolig bra, serien fylt av fine bilder, flott fargebruk og mye fint å se på i form av klær og litt dekor. Anbefales på det sterkeste.

I tillegg til blader føler jeg at denne påsken kommer til å bli fylt med Erlend Loe bøker, da er man jo garantert en morsom ferie :)

Hvordan planer har dere for påsken?
Håper at uansett hva dere skal gjøre at dere får en fin påske med fine fridager og mye inspirasjon :))

Klem fra




17 kommentarer:

Louise sa...

Hørtes ut som en deilig påske dere har foran dere.
Tradisjoner er bra! Vi har ingen andre tradisjoner enn påskelam, men det er jo supergodt, da:-)
God tur til Østlandet! Og god påske!

Benedikte sa...

God påske til deg! Kos dere :D

Christine sa...

Tror jeg bare blir hjemme :) men når jeg drar på hytta med familien er vi på påskeegg jakt vi også :P pynte kaninen er foressen uberfin!!! :D

Anonym sa...

Dette høres ut som en fin påskeferie.. Må
kose dere masse! :)

Vi skal kose oss med god mat (lammelår), påskegodt,
turer i skogen, tenne bål og grille pølser, sykkelturer
siden det ikke er noe snø og bare slappe av :)

GOD PÅSKE!

Stor klem
:)

Åshild - prydeligbloggen sa...

Call the midwife altså?!
Notert.
Og at jeg ikke har vært her inne før da?
God påske til deg og mr. Egghode!

Benedikte sa...

Oh, og elsker den nye headeren din! Flink flink hr Forloved altså! :)

monica (mollys bubble) sa...

God påsk :)
Takk for tv tipset. Vi blir hjemme, så kanskje jeg kan få tid til å se litt på god kvalitetstv imellom alle de 1000 tingene jeg har "spart" til ferien...
klem!

Lene sa...

Ha en super påskeferie på Østlandet. Og med Erlend Loe. En av mine favoritt forfattere! Yey :)
Vi har ingen tradisjoner når det kommer til påske. Bare 1 ting; Giga-svært påskeegg med masse søtsaka..

Kos deg! :)
Klem Lene

Anonym sa...

Hei på deg
Jeg kommer etter dere, onsdag eller torsdag. Kan henne det blir bara meg. Gleder meg til å treffe dere der øst.
hilsen tanteb

Cathrine sa...

Ha en herlig ferie søte Tine!
jeg skal drikke vin, se på poirot på dvd og kose meg:)
klem Cathrine

Ranja Røverdatter sa...

Hei:-) Jeg har akkurat gitt deg en bloggaward! :-) Fordi jeg synes du har en fin blogg! Du kan gi awarden videre til 5 bloggere, les mer om dette på bloggen min. Helt frivillig å være med. God påske!! :-)

Katrine sa...

God påske, gode Tine! :) Det høres ut som dere har utrolige påsketradisjoner! Jeg ble glad og gul bare av å lese om det :) Selv skal jeg jobbe noen dager til, før jeg tar påskeferie på onsdag.. Da blir det hytteliv, lam, rødvin, sjokolade, spill, quiz, familietid og kjærestekyss :) det gleder jeg meg til!

Takk for tips til serie, den skal jeg sjekke ut!

Igjen, god påske! Kos deg i bøtter og spann - og lykke til på jakten!

Smil fra Katrine

Fragmenter sa...

Haha, heftige påsketradisjoner hos dere! Jeg er ikke så bundet til denne høytiden. Vi blir uten barn i påska, så vi tar en kjærestetur til Stockholm. Gleder meg!
Kos deg masse i påska:)
Klem, Elin

Uuuglehytta sa...

hei!
utrolig fin retrostil du har:)
veldig fin blogg også! denne må følges;)
God påske:)!

Marthe sa...

Hoho, for en morsom påskeeggjakt! Men smelter ikke all sjokoladen der under genseren til onkel?;) Hadde jeg vært livredd for:) her i gården er planen å ha det gøy med venner og familie, spise seg kvalm på marsipan sånn ca hver dag og le masse! ha en nydelig påske!!

Klemmer i fleng

Janne sa...

Du vant i min giveaway!! Noter ned mailen din, så kontakter jeg deg :)
Du vant trianglene...men jeg tror jaggu det kommer ei litta bonuspakke og med til deg jeg :)

Ha en fin påske!

Janne sa...

Hehe, sant det, du har vunnet en gang før du :) Ja, du får bare fortsette å bli med på fremtidige giveaways da ;)