8. mars 2012

Happy kvinnedag, alle kvinns!


Kvinnedagen er en dag jeg liker å markere. Er ikke så god på høytidstemning og glemmer gjerne fastelaven (selv om jeg er glad i fastelavensris). Kvinnedagen derimot, det er en dag jeg setter pris på. Markere kampen som har vært, og fokusere på dagens problemer. For jeg er en stolt feminist.

Å være en stolt feminist vil ikke si at jeg hater menn, eller nekter å kle meg i kjoler og andre kvinnelige greier. Ei heller sier jeg ikke at biologi ikke har en finger med i spillet. Det å være feminist for meg betyr å være bevisst på hvordan rolle man spiller i samfunnet, hvilke krav man vil innfri (hvor flink flinke skal du være?), og slippe menn inn på kvinners område.

Fortsatt er det rester av sosialt konstruerte kjønnsroller, fortsatt har man typiske "kvinne"ting og yrker som har lavere status enn "manne" ting (eks: interiør vs fotball) og yrker. Holdninger og verdier og ikke minst skyhøye forventninger. Dette er et felt som engasjerer meg stort (studerer jo tross alt sosiologi, hvor en stor del av pensum handler om kjønn), og jeg er utrolig glad for at jeg bor i velferdstaten Norge, som i forhold til mange andre velferdstater, holder et større fokus på likestilling.

Mye jeg kunne sagt, men jeg tror jeg skal la  Frøken Makeløs tale for meg. Klikk her, og les Frøkens Makeløs gode refleksjoner rundt kvinners roller i dag!

Så resten av dagen i dag, skal jeg markere ved å lese kjønnsrelatert pensum, bli sint, og engasjert. Og ta nipsebilder av løvinner på rødt skap (interiør-brøl).Det er sånn jeg markerer denne dagen.

Hva er dine tanker rundt feminisme og kvinnedagen? Lar du det passere og tenker at det er en kamp vi er ferdig med, eller er du som meg, litt kampklar?

Vel happy kvinnedag alle flotte og inspirerende kvinner der ute :)




6 kommentarer:

Rarerina sa...

Gratulerer med dagen.
Wow, etter å ha lest et par av innleggene til Frøken Makløs får jeg lyst til å slutte blogge. Det føles så utrolig meningsløst å gå flytte på ting, ta bilder og vise. Jeg skjønner godt at folk reagerer. Det er jo helt tussete! men likevel gjør jeg det. Det er gøy. Dilemma. Det er så mye annet som er viktigere der ute!

Benedikte sa...

Gratulerer med dagen!
Dette var en fint innlegg! :) Og selv om vi har det så godt her i Norge, må vi huske at ikke alle kvinner i verden har det like godt som vi her i Norge. Selv jobber jeg i en mannsdominert bransje, og det er dessverre slik enda at mennen er høyere på lønnsstigen enn kvinnene tross for at jentene kan være vel så dyktige - eller enda dyktigere. Så vi har nok enda en lang vei å gå før vi er sidestilt med menn.
Og så mener jeg at man kan jo ikke gå rundt å være kjempeseriøs hele tiden, man må kunne ha det litt moro også! Og om man liker å flytte rundt på ting og ta bilder av det, så må man vel kunne gjøre det? :)

Cathrine sa...

haha, fantastisk bra skrevet! jeg skal feire kvinnedagen med....å rydde?

Bente sa...

Bra innlegg!

Fin kveld til deg - klem fra Bente:)

Lene sa...

Ååh, er det kvinnedagen i dag? (eller i går nå da..) Hehe. Joda, jeg visste det. Men ikke tenkt så mye over det. Ingen som har gratulert meg heller. Jaja, pyttsann. Gratulerer med dagen til meg selv :)
Asså, jeg kan ikke si sååå mye enda. Men det er en avis. Lokal avis. Mhm.. :) Hehe.

Ha en fin fredda'!
Klem Lene

monica (mollys bubble) sa...

Så enig så ENIG! :)
Og, du, takk for B R A kommentar hos meg,
pappeskene er gamle skoesker! Fra zara og shoe lounge :)
Ha en fin kveld!