7. sep. 2011

Prosjekt-kreativ103: Bambi

Forrige fredag kom jeg over dette fantastiske innlegget på Ida og Muskatt. Hun hadde nettopp fått sin besteors 50 år gamle mønstre for filt dyr som hun solgte på postordre. samtidig postet hjun mønstret for en nusselig bambi (altså råddyr). Med en gang jeg leste det ble jeg veldig inspirert. Både av historien og av figuren.

Jeg har aldri sydd etter mønster før (foruten brødkurv da), og har kun holdt meg til rette kanter, som servietter, tepper og puter. Dessuten er leiligheten i desperat behov for mer nips. Synes jeg da. Hi hi.

I sommer fikk jeg et skrin fullt av stoffrester av bestemor. Dette inkluderte litt mer solide stoffer som dongri og cordfløyel.  Så i tillegg til mitt eget lille lager, hadde jeg nok til å gå i gang med Bambi prosjektet.  Tross alt trenger man jo ikke egentlig så mye stoff. En av de ødelagte bamsene til mopsen sto for fyllvatt!


Å lage en bambi er mye pirke arbeid; klipp ut mønster og deretter stoff, og sy, sy på øyne, øre, og pletter, sy sammen for så å vrenge ,fylle med vatt og sy sammen. For nærmere instruksjoner besøk Ida og Muskatt. Men herlighet så gøy det var. Jeg er jo ikke helt habil med sytråden enda, men det ga bambi en meget hjemmelaged sjarm.


Dette er Bambi på isen. Hun var den aller første og ble sydd i kun bomullstoff, tynt bomullstoff. Det anbefaler jeg ikke, stoffet begynte liksom å smuldre opp. Dessuten fikk hun ikke så mye styrke i bena, men det er egentlig litt søtt, siden det ser ut som om hun sklir på isen. Noe annet jeg opplevde med henne, var at jeg la mønseret sammevei slik at det blir speilvendt når hun skal sys sammen. Noe som er irriterende når du har sydd på hele "assecoriet" hennes, derfor ett blunkende øye.



Da jeg var ferdig med den, begynte det straks å klø i fingrene så jeg måtte lage en ny. Dette ble litt av en type. Dongri og sikkelig camping mønster, sikkelig 70- talls bambi, Måtte jo bare bli ABBA! Men den jeg liker best er Daisy, veldig gøy å bruke cordfløyel. Hun fikk også en liten knappe nese.

Etter tolv timer med å håndsy bambier, fant jeg ut at jeg skulle prøve å lage en med symaskin. Det gikk i og for seg greit.Men Josef ble ikke den fineste bambien. Neste gang skal jeg lage et nytt mønster som er tilpasset symaskin, så bambien ikke blir så feilproposjonert. Jeg prøvde meg og på ny øye metode på Josef; tunge øyelokk. Det ga han jo en viss sjarm men foretrekker de store øyene med øyevipper.




























Vel som dere skjønner er jeg på vei til å bli hun der gale Bambi-Dama. Men det er veldig gøy, og det kommer til å bli mange fler. Bøyer meg i støvet for Ida og Muskatt sin bestemor. Dere bør sjekke ut Epla butikken hennes, hun er veldig flink til å sy!

























Ha en bambi fin torsdag!

5 kommentarer:

Ida Victoria sa...

Så gøy å se alle bambiene dine!! :) De ble jo ganske røffe i kantene - men det er som du skriver bare sjarmerende ;) Jeg har forresten stappet de jeg har laget veldig stappfulle med vatt, for å unngå at de blir bambi på glattisen.. Bestemor sin også, er helt hardpakket. Forresten er den jeg hadde bilde av i bambiinnlegget den store bambien, mens det jeg la ut mønster på er den lille. Oops, det burde jeg kanskje skrivi, for den store blir litt annerledes.. :/ Lykke til videre med bambisying (som jeg håper det blir mer av!). Og så må jeg bare påpeke at bestemor fikk rett da hun skrev "Hvis resultatet blir godt - og det er vi ikke i tvil om - håper vi at De får lyst til å prøve andre av våre ferdigskårne filtdyr." - så får vi satse på at jeg finner en fin løsning på å dele flere mønstre :)
PS, får jeg låne et bambibilde og vise frem på bloggen min?

Tine i Rosablokken sa...

Tusen takk for hyggelig innlegg! Jeg skal gå til innkjøp av mer solide stoffer og vatt, så skal jeg prøve igjen. Har du noen tips på hvordan jeg kan få de litt. Finere i kanten? For jeg sydde de på vrangen, men da jeg vrengte de var det masse hull jeg måtte dekke igjen. Osv. He he! Og jeg synes din hadde litt anderledes snitt, men det var vel fordi den hadde et annet mønster. Gleder meg til eventuelt fler dyr pÅ markedet!

Selvfølgelig får du låne ett bilde, kjempe gøy!

Unknown sa...

Kjenner jeg fikk litt lyst på en bambi på glattisen jeg, sjarmerende småsaker.
Koser meg veldig med å lese bloggen din, fine kusine:) Fast innslag til kaffekosen.

Tine i Rosablokken sa...

Tusen takk for en kjempe hyggelig kommentar, nå ble jeg glad. liker å være ett innslag til dagens høydepunkt; kaffe! bambi på glattisen ønske notert bake det er bare å ta seg en tur til bergen! koselig med besøk!

Anonym sa...

Stillig... Du er flink. - Hilde