14. aug. 2011

DotsMuffins.


For ett snaut år siden kunne jeg verken bake kake eller brød, lage mat fra bunn eller hekle med staver. Nå kan jeg det. Og takk og lov for det. Alt sammen er jo fryktelig gøy, selv om jeg fortsatt prøver å bli venn med gjærbakst. Det er så klissete at jeg kan til tider få litt klissefobi.

I grunn så er jeg ikke selv den store kakemomsen, men jeg elsker å bake kake, det er så gøy. Jeg har tilogmed kjøpt meg en dyr silikon-kake-pynter på Kitchen. Den er forøverig ikke så bra, så jeg anbefaler god gammeldags sprutepose.

Når jeg skal ha fest, sammenkomst eller skal på fest eller sammenkomst, pleier jeg å ta med en haug av store Dots muffins. De er en sikker vinner. Og de er super enkle å lage.

  1. Jeg begynner med denne grunnoppskriften. Bare at jeg pisker egg og sukker sammen til en luftig masse. og bruker smør i stedet for olje.
  2. Så knuser jeg en pakke mørk Dots (oreo-lignende kjeks), med intet mindre enn en hammer. Deretter heller jeg oppi en god slump dots halvstore smuler i den ferdige deigen og rører litt.
  3. Jeg liker å ha deigen i fine papir former, har ikke prøvd meg på silikonformer enda. Pleier å fylle opp formene 2/3 deler og får da ca 12 store muffins, eller 24 små.
  4. Så følger jeg steketiden til grunnoppskriften, men tar de ut litt før sånn at de er ordentlig klissete i midten. 
  5. La muffinsen kjøle seg ordentlig.
  6. Så er det glasuren. Den er en forbedring av god gammel ostekake glasur. Jeg tar en HEL pakke naturell philadelphia-ost. Og slumper til med smør og melis til den smaker godt. Litt syrlig, men dog søt.  
  7. Dots pakken får en runde til med hammeren, og de minste bitene putter jeg i glasuren. 
  8. Så når glasuren og muffinsene er klare, fyller jeg sprutesposen og lager store topper med glasur på alle muffinsene. Det er glasuren som er best.
  9. Siste dott på verket er å strø rester av kjeksen på de ferdigglaserte muffinsene.

    Bon dot appetit.

    3 kommentarer:

    Anonym sa...

    De var NYDLIGE... Tidenes muffins... -Hilde

    Tine i Rosablokken sa...

    Tusen takk for det! Dere hadde maaangen gode kaker i dag. er mett enda jeg :)Du kan å lage fest!

    Anonym sa...

    Du lager verden beste muffins hilsen tanteb