1. aug. 2011

Hvordan lage max enkle tøyservietter.

Jeg hoppet rett og slett bare ut i DET. Det ble produktive 90 minutter. Og resultatet ble 6 t-servietter. Det var veldig enkelt, men ta det i betraktning at jeg slurvet.

Det man trenger er:
Symaskin.
Strykejern (og brett).
Stoff, så klart!
En GOD saks.
Sytråd.
Og pyntebånd om du vil gjøre det mer søtt. Og vi liker det.


1. Mål opp stoff. Idelt så bør det være 30x30 cm. Men jeg målte etter hva stoffrestene hadde å by på.

2. Stryk stoffet. Strykejernet er din venn. Deretter måler du opp 1 cm på hver kant. Det gjorde ikke jeg for jeg slurva.


3. Såå om du ønsker pyntebånd er det her det kommer inn. Fest pynten som du måtte ønske, med knappenåler på tvers. Også syr du i vei midt på båndet.

4. Dernest går du tilbake til strykebrettet. Stryk de 1 cm kanten. Jeg kjørte på med damp. Det ga en fin press.


5. Nå kommer hjørnene inn. Denne oppskriften

forklarer hjørner på profesjonelt vis. Min måte går ut på å: klippe av litt av alle hjørnene. Og stryke over alle de brettede kantene igjen (brett kantene med klokka).

6. Så setter du deg ved symaskinen og syr en rett søm langs alle kantene.


Og vips; en ferdig tøyserviett!

Jeg ble veldig fornøyd med selve utseende på serviettene, de ble fine til piknikkteppet. Og veldig fornøyd med blondebåndet på den ensfargede. Men neste gang jeg lager servietter skal jeg lage de større. Min største var 27x27 cm. Da blir det litt knapt for å få hjørnene bra. I tillegg må jeg tilføye at jeg nett har begynt å sy. Så for erfarene syløver, må dette virke helt banalt. Men hurra for mestringsfølelse.

Dessuten har jeg en litt vill ide om hjemmelagde servietter til bryllupet. Men jeg skal regne på det, og tenke om jeg virkelig vil lage 80 servietter. Men det hadde vært gøy!

Ellers er jo dette en flott julegave idee, siden julen nærmer seg liksom.

Ha en flott serviettaften.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I like.. Snaysent.. Glede meg til teselskap.. -Hilde

Tine i Rosablokken sa...

Liker de jeg og! hva om vi tar te selskap en gang denne uken?