16. mai 2012

HIPP HIPP HURRA!


Vi fant ut i går at vi hadde lyst å invitere noen venner på spleise-tapas på 17.mai. Litt sånn i siste-liten type arrangement, vi lokker med byens beste fyrverkeri utkikk. men i allefall fik jeg pynteånden over meg i dag, og lagde en "hipp-hipp-hurra" girlander. I rødt hvitt og blått i riktig rekefølge, så klart. Ble faktisk veldig fornøyd.  Også plukket jeg noen fruktgreiner fra nabolaget (hysj) og puttet de oppi colaflasker, ganske åpenbart. Og noen papirsirkler i riktige farger, er et must. 

I morgen har jeg tenkt å dekke på med Figgjo tallerkener, norsk design på nasjonaldagen vettu :)  

Og nei, jeg har ikke tenkt å servere gjestene mine melk i morgen, men melken sto så bra til temaet. 

For de som lurer på hvordan man lager en slik bokstav-girlander skal dere får min oppskrift her:
(det blir så fint rot når man lager ting altså!)


Du trenger:
-ark i de farger du ønsker (jeg brukte farget ark fra ikea).
-saks, blyant, lim
-et snøre til å henge opp bokstavene



  1. Velg deg en font og søk den opp i google. Jeg valgte helvetica, er så ren og fin. Forstørr bildet med [controll og pluss] til du får den størrelsen du .
  2. Legg et ark på dataskjermen og tegn rundt de bokstavene du ønsker, slik at du får en mal for hver bokstav.
  3. Så klipper du ut alle bokstavene.
  4. Bruker bokstavene til å tegne opp nye på fargede ark . MEN da er det viktig at du tegner en ekstra flik på 2 cm på toppen av bokstaven. Veldig viktig.
  5. klipp ut bokstavene med flikene.
  6. Jeg fant ut at det var lurt å henge opp snøret slik at bokstavene ikke ble speilvendte.
  7. Ta lim på toppen av hver bokstav og lim de på snøret. Brett fliken over snøret. 
  8. OG tada: bokstav girlander. easy peasy, kanskje en trekvarters jobb :)
Om det skulle være noe som var uklart, bare si ifra :)


Vel nå må jeg bare finne ut hva jeg skal ha på meg, lage foccacia og forberede annen mat, vaske huset og ta meg en ordentlig 17.mai dusj. 
17.mai er gøy!

Hvordan skal du feire 17.mai? 
Ha en strålende 17.mai alle sammen.


7 kommentarer:

Cathrine sa...

så kult!
Hos oss er 17 mai familiemaraton, en veldig koselig dag asså men ganske slitsomt også, så nå lader jeg opp med joggisen på og rødvinsglasset i hånda. Ha en herlig feiring søte deg!
klem Cathrine

Louise sa...

Så fint pyntet!
Blir sikkert kos med vennetapas rundt det bordet:-)

God nasjonaldag til deg:-)

Uuuglehytta sa...

superkul pynt:) jaa må jo bruke figgjo på 17mai;)
høres ut som dere kommer til å få det kjempehyggelig:) vi skal spise lunsj med pappaen min også blir det grillfest hos noen venner etter det:)

have fun!!

Lene sa...

Så fint du har pyntet det. Ikke pyntet noe her jeg. Har ikke hatt tid gitt! Pyttsann. Skal bort i hele morgen uansett, så gjør ikke noe. Vi skal se på lille frøkna gå i barnetog (krysse fingrer for opphold), så skal vi til oldemoren hennes og feire bursdag. Blir nok en fin-fin dag. Men stress. Så gleder meg litt til dagen blir ferdig og. :) Slappe heeeelt av.
Kos deg masse i morra! Med venner og tapas. :)
Klem Lene

missM (Hverdagseventyr) sa...

Så fint og festlig det ble! Spleiselag er alltid en slager! Tror jeg også vil lage slike bokstaver ved neste festlige anledning, det blir jo så fint!

Lene sa...

Pakken er herved sendt! :)

Lidyll sa...

Love! Love! Love!
...men jeg trenger kanskje ikke si det siden det er polkadotter og allt!*ler*
Dritkult, Tine!

Håper dere hadde en herlig 17mai!
Klemmer